Ogólne zasady ładu korporacyjnego w Pekao Banku Hipotecznym S.A.
Ogólne zasady ładu korporacyjnego w Banku i w Grupie Pekao S.A. wynikają z przepisów prawa, a w szczególności: Kodeksu spółek handlowych, Prawa bankowego i przepisów regulujących funkcjonowanie rynku kapitałowego, oraz zaleceń ujętych w dokumentach "Zasady Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych".
Oświadczenie o stosowaniu Zasad Ładu Korporacyjnego
Zasada:
§8 ust.4
4. Instytucja nadzorowana, gdy jest to uzasadnione liczbą udziałowców, powinna dążyć do ułatwiania udziału wszystkim udziałowcom w zgromadzeniu organu stanowiącego instytucji nadzorowanej, między innymi poprzez zapewnienie możliwości elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach organu stanowiącego.
Uzasadnienie:
Bank posiada jednego akcjonariusza tj. Bank Pekao S.A., który posiada 100% akcji w kapitale zakładowym Banku oraz 100% głosów na walnym zgromadzeniu. Nie istnieje zatem konieczność organizowania zgromadzeń z zapewnieniem możliwości elektronicznego udziału.
§28 ust. 3 i 4
3. Organ nadzorujący przygotowuje i przedstawia organowi stanowiącemu raz w roku raport z oceny funkcjonowania polityki wynagradzania w instytucji nadzorowanej.
4. Organ stanowiący dokonuje oceny, czy ustalona polityka wynagradzania sprzyja rozwojowi i bezpieczeństwu działania instytucji nadzorowanej.
Uzasadnienie:
Jak zostało wskazane w uzasadnieniu powyżej, Bank posiada jednego akcjonariusza, który jest na bieżąco informowany o kwestiach związanych z polityką wynagrodzeń Banku, monitoruje także czy polityka wynagrodzeń stosowana w Banku sprzyja jego rozwojowi o bezpieczeństwu działania. W związku z tym nie ma konieczności dodatkowego informowania walnego zgromadzenia o funkcjonowaniu polityki wynagradzania i dokonywania dodatkowych ocen w tym zakresie. Dodatkowo stosowana przez Bank polityka wynagrodzeń uwzględnia politykę wynagrodzeń stosowaną przez podmiot dominujący tj. Bank Pekao S.A. będący jedynym akcjonariuszem.
Zasada:
§29 ust.1
1.Wynagrodzenie członków organu nadzorującego ustala się adekwatnie do pełnionej funkcji, a także adekwatnie do skali działalności instytucji nadzorowanej. Członkowie organu nadzorującego powołani do pracy w komitetach, w tym w komitecie audytu, powinni być wynagradzani adekwatnie do dodatkowych zadań wykonywanych w ramach danego komitetu.
Uzasadnienie:
Wynagrodzenie ustalone przez Walne Zgromadzenie przysługuje Członkom Rady Nadzorczej o ile nie pełnią oni funkcji w spółkach należących do grupy Pekao lub grupy PZU, na zasadach i warunkach określonych przez Walne Zgromadzenie. Walne Zgromadzenie uwzględnia także rygory określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami.
Rozdział 9
Wykonywanie uprawnień z aktywów nabytych na ryzyko klienta
§ 53.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna efektywnie zarządzać tymi aktywami tak, aby zapewnić niezbędną ochronę interesów klientów.
§ 54.
1. Instytucja nadzorowana powinna korzystać z dostępnych środków nadzoru korporacyjnego nad podmiotami - emitentami papierów wartościowych będących przedmiotem zarządzania, w szczególności, gdy poziom zaangażowania w papiery wartościowe jest znaczny lub wymaga tego ochrona interesów klienta.
2. Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna wprowadzić przejrzyste zasady współdziałania z innymi instytucjami finansowymi przy wykonywaniu nadzoru korporacyjnego nad podmiotami - emitentami papierów wartościowych będących przedmiotem zarządzania.
3. Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta, tworzy i ujawnia klientom politykę stosowania środków nadzoru korporacyjnego, w tym procedury uczestniczenia i głosowania na zgromadzeniach organów stanowiących.
§ 55.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna w swojej działalności unikać sytuacji mogących powodować powstanie konfliktu interesów, a w przypadku zaistnienia konfliktu interesów powinna kierować się interesem klienta, zawiadamiając go o zaistniałym konflikcie interesów.
§ 56.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna wprowadzić przejrzyste zasady współdziałania z innymi instytucjami nadzorowanymi przy transakcjach
przeprowadzanych na ryzyko klienta.
§ 57.
Instytucja nadzorowana dokonując nabycia aktywów na ryzyko klienta powinna działać w interesie klienta. Proces decyzyjny powinien być należycie udokumentowany.
Uzasadnienie:
Bank nie stosuje Zasad wskazanych w Rozdziale 9, ponieważ jako specjalistyczny bank hipoteczny nie prowadzi działalności, która zakłada zarządzanie aktywami na ryzyko klienta.
-
Pobierz pliki
-
Statut
Pobierz plikPolityka informacyjna
Pobierz plikZarządzanie konfliktami interesów
Pobierz plikZasady ładu korporacyjnego
Pobierz plikOcena odpowiedniości kolektywnej Zarządu i Rady Nadzorczej 2022
Pobierz plikOcena odpowiedniości kolektywnej Zarządu i Rady Nadzorczej 2021
Pobierz plikRaport Rady Nadzorczej z oceny Ładu Korporacyjnego 2023
Pobierz plikRaport Rady Nadzorczej z oceny Ładu Korporacyjnego 2022
Pobierz plikRaport Rady Nadzorczej z oceny Ładu Korporacyjnego 2021
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2023 roku
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2022 roku
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2021 roku
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2020 roku
Pobierz plikSystem Kontroli Wewnętrznej
Pobierz plikStruktura organizacyjna
Pobierz plikLista kontrahentów którym Bank powierza czynności
Pobierz plik
-
Zasady przeciwdziałania korupcji w Pekao Banku Hipotecznym S.A.
- Okresowej oceny ryzyka działalności prowadzonej przez Bank, wskazującej które obszary działalności Banku są najbardziej narażone na ryzyko korupcji. Wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka przedstawiane są Zarządowi Banku.
- Zasad i procedur dotyczących: współpracy z pośrednikami, prezentów i rozrywki, procesu rekrutacyjnego, współpracy z kontrahentami, darowizn na rzecz partii politycznych, darowizn i sponsoringu,
- Programów szkoleniowych i informacyjnych dla pracowników Banku w zakresie przeciwdziałania korupcji.
- Procesu zatwierdzania prezentów i zaproszeń.
- Wdrożenia mechanizmów kontroli pierwszego i drugiego poziomu w zakresie przeciwdziałania korupcji, zgodnie z obowiązującym w Banku systemem kontroli wewnętrznej.
- Zapewnienia bezpiecznych i łatwo dostępnych kanałów komunikacji, za pomocą których pracownicy Banku lub inne osoby/jednostki mogą w trybie poufnym zgłaszać próby korupcji lub zaistniałe działania mające znamiona korupcji, bez obawy, że zostaną wobec nich wyciągnięte negatywne konsekwencje (ang. whistleblowing).
- Raportowania stanu realizacji Programu przeciwdziałania korupcji,
- Dokładnej i uczciwej rejestracji wszystkich transakcji w księgach i dokumentach Banku oraz unikania nieujawnionych lub niezarejestrowanych rachunków, funduszy, aktywów lub transakcji.
Kodeks postępowania
Grupa Pekao odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, wspiera polską przedsiębiorczość zarówno na rynku lokalnym jak i międzynarodowym oraz dostarcza klientom usług o najwyższym standardzie jakości i bezpieczeństwa. Działalność biznesowa grupy jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami rynkowymi.
Fundamentalne zasady postępowania pracowników Grupy Pekao
Pracownicy Grupy Pekao powinni kierować się w codziennej pracy uczciwością i rzetelnością, przy zachowaniu najwyższych standardów etyki zawodowej. Do ich podstawowych obowiązków należy postępowanie w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi, standardami rynkowymi oraz rekomendacjami organów nadzoru i kontroli.
Zasady postępowania w Grupie Pekao odnoszą się między innymi do następujących obszarów w działalności biznesowej:
- Traktowanie innych z godnością i szacunkiem - Grupa Pekao przykłada szczególną wagę do zagwarantowania środowiska pracy wolnego od dyskryminacji, w którym wszyscy pracownicy są traktowani z godnością i szacunkiem.
- Poszanowanie praw człowieka - obowiązek poszanowania praw człowieka spoczywa na wszystkich pracownikach Grupy Pekao bez względu na zajmowane przez nich stanowisko, staż, miejsce i wymiar czasu pracy.
- Standardy komunikacji - Grupa Pekao prowadzi przejrzystą politykę informacyjną, uwzględniając potrzeby wszystkich interesariuszy, zapewniając równy dostęp do informacji.
- Sprawozdawczość finansowa - powinna być wiarygodna, zrozumiała dla odbiorców, kompletna, porównywalna, sprawdzalna oraz sporządzana w terminach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących.
- Odpowiedzialny marketing i działania promocyjne - odpowiedzialna promocja powinna być oparta na rzetelnej i transparentnej wiedzy o naszych produktach, w tym także ewentualnych ryzykach wynikających ze zmieniających się warunków makroekonomicznych, czy decyzji regulatorów. Dlatego działania marketingowe i reklamowe prowadzone w Grupie Pekao uwzględniają przepisy powszechnie obowiązującego prawa i wytyczne organów nadzoru, zasady uczciwego obrotu rynku finansowego, dobre obyczaje oraz oświadczenia woli klienta dotyczące tych działań.
- Ochrona konsumenta - jako Grupa Pekao świadczymy usługi w sposób kompetentny i profesjonalny. Rozwiązania, które proponujemy naszym klientom, spełniają ich potrzeby oraz są zgodne z wymogami dotyczącymi ochrony konsumenta.
Informacja o Procedurze zgłaszania naruszeń (whistleblowing) w Pekao Banku Hipotecznym S.A.
Pekao Bank Hipoteczny S.A. kieruje się w swojej działalności wysokimi standardami wynikającymi z przepisów prawa, regulacji wewnętrznych oraz norm etycznych. Zgłaszanie naruszeń pozwala w odpowiedni sposób zarządzić problemem i zmniejszyć ryzyko powtórzenia się niewłaściwych zachowań w przyszłości.
W Pekao Banku Hipotecznym S.A. obowiązuje Polityka zgłaszania naruszeń (whistleblowing), która określa zasady i tryb zgłaszania naruszeń prawa, obowiązujących w Banku regulacji wewnętrznych oraz standardów etycznych.
-
Kto może zgłosić naruszenie
-
Sygnalistą może być osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą.
Kontekst związany z pracą należy rozumieć jako: przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.
W szczególności naruszenie może zatem zgłosić:- pracownik
- pracownik tymczasowy
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej
- przedsiębiorca
- prokurent
- akcjonariusz lub wspólnik
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy
- stażysta
- wolontariusz
- praktykant
- osoba fizyczna, o której mowa powyżej w pkt. 1-11, przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Banku lub na rzecz Banku, lub gdy taki stosunek już ustał.
-
-
Jak można zgłosić naruszenie
-
- Elektronicznie, na adres e-mail: compliance@pekaobh.pl
- Pisemnie korespondencją tradycyjną na adres Banku, do rąk Prezesa Zarządu, Pekao Bank Hipoteczny S.A., ul. Skierniewicka 10A, 01-230 Warszawa) z dopiskiem „Zgłoszenie naruszenia - Pekao Bank Hipoteczny S.A. – Poufne”.
- W przypadku, gdy zgłoszenie naruszenia dotyczy Członka Zarządu Banku - pisemnie korespondencją tradycyjną na adres Banku, do Rady Nadzorczej, Pekao Bank Hipoteczny S.A., ul. Skierniewicka 10A, 01-230 Warszawa) z dopiskiem „Zgłoszenie naruszenia - Pekao Bank Hipoteczny S.A. – Poufne”.
- Ustnie, za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej (nr 661 336 349, koszt połączenia wg. taryfy operatora) dedykowanej do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, ustnie, w trakcie bezpośredniego spotkania z komórką zgodności w Banku.
- Elektronicznie, na adres e-mail: compliance@pekaobh.pl
-
-
Co jeszcze warto wiedzieć o czynnościach związanych ze zgłaszaniem naruszeń
-
Bezpośrednie spotkanie z pracownikiem komórki zgodności Banku, organizowane jest na wniosek złożony przez sygnalistę z wykorzystaniem jednego z kanałów zgłoszeń opisanych wyżej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
Spotkanie jest przeprowadzane w siedzibie Banku. Zgłoszenie ustne dokumentowane jest w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg, sporządzonego przez osobę przyjmującą zgłoszenie. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania poprzez jego podpisanie. Wniosek złożony w formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu.
-
-
Anonimowo czy pod nazwiskiem
-
Zgłoszenie naruszenia może być anonimowe. Sygnalista może też podać swoją tożsamość. W sytuacji, gdy pomimo zgłoszenia anonimowego, tożsamość sygnalisty zostanie poznana na podstawie treści zgłoszenia lub podjętych czynności, podlega ona ochronie przewidzianej w Polityce.
-
-
Ochrona przed działaniami odwetowymi
-
Bank umożliwia zgłaszanie naruszeń w sposób zapewniający sygnaliście ochronę przed działaniami odwetowymi.
W Banku obowiązuje zakaz podejmowania wobec sygnalisty, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych z sygnalistą, działań odwetowych czy też próby lub groźby zastosowania takich działań. Ochrona przed działaniami odwetowymi ma miejsce także wtedy, gdy w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było złożone w dobrej wierze, ale okazało się bezzasadne
-
-
Co Bank zapewnia sygnaliście
-
- Rozpatrzenie każdego zgłoszenia - również w przypadku, gdy zostanie złożone anonimowo.
- Zachowanie w poufności jego danych osobowych czyli informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować jego tożsamość.
- Ochronę przed działaniami odwetowymi; w przypadku obawy o zastosowanie działań odwetowych sygnalista może to zgłosić za pośrednictwem jednego z kanałów zgłaszania naruszeń;
- Przeprowadzenie postępowania weryfikującego w sposób terminowy, rzetelny i kompleksowy, z zachowaniem zasad bezstronności i obiektywizmu.
- Informację zwrotną o przyjęciu zgłoszenia oraz o wyniku postępowania weryfikującego.
- Rozpatrzenie każdego zgłoszenia - również w przypadku, gdy zostanie złożone anonimowo.
-
-
Postępowanie weryfikacyjne
-
1. Postępowanie weryfikacyjne kończy się wydaniem raportu.
2. Sygnalista otrzymuje:
a) potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od daty wpływu zgłoszenia,
b) informację zwrotną w terminie 3 miesięcy od daty wpływu zgłoszenia,
chyba, że nie wskazał adresu do kontaktu lub zgłoszenie zostało zgłoszone anonimowo.
3. Prowadzący weryfikację informuje zgłaszającego o zachowaniu w poufności jego danych osobowych pozwalających na ustalenie jego tożsamości. Ujawnienie danych osobowych sygnalisty osobom trzecim jest możliwe wyłącznie za zgodą sygnalisty.
4. W przypadku uznania zgłoszenia za zasadne lub częściowo zasadne prowadzący weryfikację wydaje zalecenia dotyczące działań naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, której dotyczy naruszenie oraz wskazuje działania zapobiegawcze mające na celu wyeliminowanie podobnych do opisanych w zgłoszeniu naruszeń w przyszłości.
-
-
Poufność danych
-
Informacje dotyczące zgłoszenia posiadają klasę poufności informacji „Poufne” oraz są przechowywane z zachowaniem należytych środków bezpieczeństwa.
-
-
Przetwarzanie danych osobowych
-
1. Wszelkie dane osobowe pozyskane w trybie określonym w procedurze są przetwarzane zgodnie z postanowieniami RODO, innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych Banku.
2. Bank, po otrzymaniu zgłoszenia, przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
3. Informacje zgromadzone w związku z czynnościami podjętymi w celu rozpoznania zgłoszenia przechowywane są zgodnie z następującymi zasadami:1) w przypadku negatywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia i oddalenia podejrzeń w nich zawartych Bank niezwłocznie usuwa ze swoich systemów dane osobowe zawarte w zgłoszeniu naruszenia, pozostawiając w systemach, przez okres 5 lat licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokonano zgłoszenia, inne informacje zawarte w zgłaszaniu naruszenia oraz informacje o podjętych działaniach następczych, z zastrzeżeniem postanowień pkt 3);
2) w przypadku pozytywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia - przez 6 lat od dnia poinformowania zgłaszającego o wyniku rozpoznania sprawy, z zastrzeżeniem postanowień pkt 3);
3) w każdym przypadku toczącego się postępowania sądowego, będącego konsekwencją złożonego zgłoszenia lub pozostającego w związku ze zgłoszeniem (np. w sytuacji rozwiązania umowy o pracę w trybie art. 52 Kodeksu pracy z pracownikiem, którego dotyczyło zgłoszenie, zastosowania wobec tego pracownika kary porządkowej itp.) - aż do prawomocnego zakończenia postępowania, a w przypadku wszczęcia postępowania egzekucyjnego - do czasu jego zakończenia.4. Po upływie okresów przechowywania, o których mowa wyżej, informacje zgromadzone w związku ze zgłoszeniami są usuwane, pozostają jedynie zanonimizowane dane obejmujące wyłącznie zagadnienia, których dotyczyły zgłoszenia oraz wyniki poczynionych ustaleń, z wyłączeniem danych osobowych.
5. W przypadku, gdy powszechnie obowiązujące przepisy prawa przewidują inne terminy przechowywania i usuwania informacji, niż te wynikające z postanowień procedury, zastosowanie znajdują właściwe przepisy prawa.
-
-
Informacje o sposobie i zasadach dokonywania zgłoszeń zewnętrznych
-
Zgodnie z ustawą z 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów od 25 grudnia 2024 roku sygnaliści mogą korzystać także z trybu zewnętrznego zgłoszenia naruszeń prawa, czyli bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego, zgodnie z procedurą zgłoszeń obowiązującą w Banku.
Zgłoszenia zewnętrzne mogą dotyczyć wyłącznie zgłoszenia naruszenia prawa w obszarach o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów. Informacja o naruszeniu prawa powinna zostać powzięta przez sygnalistę w kontekście związanym z pracą.
Zgodnie z przywołanym art. 3 ust. 1 ww. ustawy naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.
Od 25 grudnia 2024 roku sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego do:Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO):
- poprzez dedykowany formularz, dostępny na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich - Dokonaj zgłoszenia zewnętrznego - Zespół do spraw Sygnalistów - Portal Gov.pl;
- pocztą tradycyjną na adres do korespondencji Zespołu do spraw Sygnalistów w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, ul. Puławska 99a, 02-595 Warszawa. Na kopercie należy dopisać „Zgłoszenie naruszenia prawa”;
- za pomocą nagrywanej infolinii telefonicznej pod numerem (22) 20-98-499;
- osobiście - na wniosek osoby, która chce dokonać zgłoszenia, wyznaczany jest termin bezpośredniego spotkania z pracownikiem Zespołu do spraw sygnalistów, podczas którego sygnalista ma możliwość złożenia zgłoszenia naruszenia prawa, w tym możliwość złożenia dokumentów.
Procedura określająca zasady przyjmowania przez RPO zgłoszeń zewnętrznych, wstępnej weryfikacji i przekazywania zgłoszeń zewnętrznych właściwemu organowi publicznemu, a także tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo dostępna jest pod linkiem: Procedura określająca zasady przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych przez RPO.
Naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, terenowych organów administracji rządowej, organów jednostek samorządu terytorialnego, innych organów państwowych oraz innych podmiotów wykonujących z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwych do podejmowania działań następczych w dziedzinach wskazanych w ww. ustawie – na zasadach określonych przez te organy w ustalonych przez nie procedurach przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych. Wszelkie informacje na ten temat zamieszczane są na stronach Biuletynu Informacji Publicznej tych organów.
Przypominamy jednocześnie, iż sygnalista dokonujący zgłoszenia zewnętrznego podlega ochronie przed działaniami odwetowymi na zasadach określonych w ustawie o ochronie sygnalistów.
-