Ogólne zasady ładu korporacyjnego w Pekao Banku Hipotecznym S.A.
Ogólne zasady ładu korporacyjnego w Banku i w Grupie Pekao S.A. wynikają z przepisów prawa, a w szczególności: Kodeksu spółek handlowych, Prawa bankowego i przepisów regulujących funkcjonowanie rynku kapitałowego, oraz zaleceń ujętych w dokumentach "Zasady Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych".
Oświadczenie o stosowaniu Zasad Ładu Korporacyjnego
Zasada:
§8 ust.4
4. Instytucja nadzorowana, gdy jest to uzasadnione liczbą udziałowców, powinna dążyć do ułatwiania udziału wszystkim udziałowcom w zgromadzeniu organu stanowiącego instytucji nadzorowanej, między innymi poprzez zapewnienie możliwości elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach organu stanowiącego.
Uzasadnienie:
Bank posiada jednego akcjonariusza tj. Bank Pekao S.A., który posiada 100% akcji w kapitale zakładowym Banku oraz 100% głosów na walnym zgromadzeniu. Nie istnieje zatem konieczność organizowania zgromadzeń z zapewnieniem możliwości elektronicznego udziału.
§28 ust. 3 i 4
3. Organ nadzorujący przygotowuje i przedstawia organowi stanowiącemu raz w roku raport z oceny funkcjonowania polityki wynagradzania w instytucji nadzorowanej.
4. Organ stanowiący dokonuje oceny, czy ustalona polityka wynagradzania sprzyja rozwojowi i bezpieczeństwu działania instytucji nadzorowanej.
Uzasadnienie:
Jak zostało wskazane w uzasadnieniu powyżej, Bank posiada jednego akcjonariusza, który jest na bieżąco informowany o kwestiach związanych z polityką wynagrodzeń Banku, monitoruje także czy polityka wynagrodzeń stosowana w Banku sprzyja jego rozwojowi o bezpieczeństwu działania. W związku z tym nie ma konieczności dodatkowego informowania walnego zgromadzenia o funkcjonowaniu polityki wynagradzania i dokonywania dodatkowych ocen w tym zakresie. Dodatkowo stosowana przez Bank polityka wynagrodzeń uwzględnia politykę wynagrodzeń stosowaną przez podmiot dominujący tj. Bank Pekao S.A. będący jedynym akcjonariuszem.
Zasada:
§29 ust.1
1.Wynagrodzenie członków organu nadzorującego ustala się adekwatnie do pełnionej funkcji, a także adekwatnie do skali działalności instytucji nadzorowanej. Członkowie organu nadzorującego powołani do pracy w komitetach, w tym w komitecie audytu, powinni być wynagradzani adekwatnie do dodatkowych zadań wykonywanych w ramach danego komitetu.
Uzasadnienie:
Wynagrodzenie ustalone przez Walne Zgromadzenie przysługuje Członkom Rady Nadzorczej o ile nie pełnią oni funkcji w spółkach należących do grupy Pekao lub grupy PZU, na zasadach i warunkach określonych przez Walne Zgromadzenie. Walne Zgromadzenie uwzględnia także rygory określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami.
Rozdział 9
Wykonywanie uprawnień z aktywów nabytych na ryzyko klienta
§ 53.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna efektywnie zarządzać tymi aktywami tak, aby zapewnić niezbędną ochronę interesów klientów.
§ 54.
1. Instytucja nadzorowana powinna korzystać z dostępnych środków nadzoru korporacyjnego nad podmiotami - emitentami papierów wartościowych będących przedmiotem zarządzania, w szczególności, gdy poziom zaangażowania w papiery wartościowe jest znaczny lub wymaga tego ochrona interesów klienta.
2. Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna wprowadzić przejrzyste zasady współdziałania z innymi instytucjami finansowymi przy wykonywaniu nadzoru korporacyjnego nad podmiotami - emitentami papierów wartościowych będących przedmiotem zarządzania.
3. Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta, tworzy i ujawnia klientom politykę stosowania środków nadzoru korporacyjnego, w tym procedury uczestniczenia i głosowania na zgromadzeniach organów stanowiących.
§ 55.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna w swojej działalności unikać sytuacji mogących powodować powstanie konfliktu interesów, a w przypadku zaistnienia konfliktu interesów powinna kierować się interesem klienta, zawiadamiając go o zaistniałym konflikcie interesów.
§ 56.
Instytucja nadzorowana zarządzająca aktywami na ryzyko klienta powinna wprowadzić przejrzyste zasady współdziałania z innymi instytucjami nadzorowanymi przy transakcjach
przeprowadzanych na ryzyko klienta.
§ 57.
Instytucja nadzorowana dokonując nabycia aktywów na ryzyko klienta powinna działać w interesie klienta. Proces decyzyjny powinien być należycie udokumentowany.
Uzasadnienie:
Bank nie stosuje Zasad wskazanych w Rozdziale 9, ponieważ jako specjalistyczny bank hipoteczny nie prowadzi działalności, która zakłada zarządzanie aktywami na ryzyko klienta.
-
Pobierz pliki
-
Statut
Pobierz plikPolityka informacyjna
Pobierz plikZarządzanie konfliktami interesów
Pobierz plikZasady ładu korporacyjnego
Pobierz plikOcena odpowiedniości kolektywnej Zarządu i Rady Nadzorczej 2022
Pobierz plikOcena odpowiedniości kolektywnej Zarządu i Rady Nadzorczej 2021
Pobierz plikRaport Rady Nadzorczej z oceny Ładu Korporacyjnego 2023
Pobierz plikRaport Rady Nadzorczej z oceny Ładu Korporacyjnego 2022
Pobierz plikRaport Rady Nadzorczej z oceny Ładu Korporacyjnego 2021
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2023 roku
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2022 roku
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2021 roku
Pobierz plikInformacja o realizowanej strategii podatkowej w 2020 roku
Pobierz plikSystem Kontroli Wewnętrznej
Pobierz plikStruktura organizacyjna
Pobierz plikLista kontrahentów którym Bank powierza czynności
Pobierz plik
-
Zasady przeciwdziałania korupcji w Pekao Banku Hipotecznym S.A.
- Okresowej oceny ryzyka działalności prowadzonej przez Bank, wskazującej które obszary działalności Banku są najbardziej narażone na ryzyko korupcji. Wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka przedstawiane są Zarządowi Banku.
- Zasad i procedur dotyczących: współpracy z pośrednikami, prezentów i rozrywki, procesu rekrutacyjnego, współpracy z kontrahentami, darowizn na rzecz partii politycznych, darowizn i sponsoringu,
- Programów szkoleniowych i informacyjnych dla pracowników Banku w zakresie przeciwdziałania korupcji.
- Procesu zatwierdzania prezentów i zaproszeń.
- Wdrożenia mechanizmów kontroli pierwszego i drugiego poziomu w zakresie przeciwdziałania korupcji, zgodnie z obowiązującym w Banku systemem kontroli wewnętrznej.
- Zapewnienia bezpiecznych i łatwo dostępnych kanałów komunikacji, za pomocą których pracownicy Banku lub inne osoby/jednostki mogą w trybie poufnym zgłaszać próby korupcji lub zaistniałe działania mające znamiona korupcji, bez obawy, że zostaną wobec nich wyciągnięte negatywne konsekwencje (ang. whistleblowing).
- Raportowania stanu realizacji Programu przeciwdziałania korupcji,
- Dokładnej i uczciwej rejestracji wszystkich transakcji w księgach i dokumentach Banku oraz unikania nieujawnionych lub niezarejestrowanych rachunków, funduszy, aktywów lub transakcji.
Kodeks postępowania
Grupa Pekao odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, wspiera polską przedsiębiorczość zarówno na rynku lokalnym jak i międzynarodowym oraz dostarcza klientom usług o najwyższym standardzie jakości i bezpieczeństwa. Działalność biznesowa grupy jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz standardami rynkowymi.
Fundamentalne zasady postępowania pracowników Grupy Pekao
Pracownicy Grupy Pekao powinni kierować się w codziennej pracy uczciwością i rzetelnością, przy zachowaniu najwyższych standardów etyki zawodowej. Do ich podstawowych obowiązków należy postępowanie w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi, standardami rynkowymi oraz rekomendacjami organów nadzoru i kontroli.
Zasady postępowania w Grupie Pekao odnoszą się między innymi do następujących obszarów w działalności biznesowej:
- Traktowanie innych z godnością i szacunkiem - Grupa Pekao przykłada szczególną wagę do zagwarantowania środowiska pracy wolnego od dyskryminacji, w którym wszyscy pracownicy są traktowani z godnością i szacunkiem.
- Poszanowanie praw człowieka - obowiązek poszanowania praw człowieka spoczywa na wszystkich pracownikach Grupy Pekao bez względu na zajmowane przez nich stanowisko, staż, miejsce i wymiar czasu pracy.
- Standardy komunikacji - Grupa Pekao prowadzi przejrzystą politykę informacyjną, uwzględniając potrzeby wszystkich interesariuszy, zapewniając równy dostęp do informacji.
- Sprawozdawczość finansowa - powinna być wiarygodna, zrozumiała dla odbiorców, kompletna, porównywalna, sprawdzalna oraz sporządzana w terminach określonych w przepisach powszechnie obowiązujących.
- Odpowiedzialny marketing i działania promocyjne - odpowiedzialna promocja powinna być oparta na rzetelnej i transparentnej wiedzy o naszych produktach, w tym także ewentualnych ryzykach wynikających ze zmieniających się warunków makroekonomicznych, czy decyzji regulatorów. Dlatego działania marketingowe i reklamowe prowadzone w Grupie Pekao uwzględniają przepisy powszechnie obowiązującego prawa i wytyczne organów nadzoru, zasady uczciwego obrotu rynku finansowego, dobre obyczaje oraz oświadczenia woli klienta dotyczące tych działań.
- Ochrona konsumenta - jako Grupa Pekao świadczymy usługi w sposób kompetentny i profesjonalny. Rozwiązania, które proponujemy naszym klientom, spełniają ich potrzeby oraz są zgodne z wymogami dotyczącymi ochrony konsumenta.
Informacja o Procedurze zgłaszania naruszeń (whistleblowing) w Pekao Banku Hipotecznym S.A.
Pekao Bank Hipoteczny S.A. kieruje się w swojej działalności wysokimi standardami wynikającymi z przepisów prawa, regulacji wewnętrznych oraz norm etycznych. Zgłaszanie naruszeń pozwala w odpowiedni sposób zarządzić problemem i zmniejszyć ryzyko powtórzenia się niewłaściwych zachowań w przyszłości.
W Pekao Banku Hipotecznym S.A. obowiązuje Polityka zgłaszania naruszeń (whistleblowing), która określa zasady i tryb zgłaszania naruszeń prawa, obowiązujących w Banku regulacji wewnętrznych oraz standardów etycznych.
-
Kto może zgłosić naruszenie
-
Sygnalistą może być osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą.
Kontekst związany z pracą należy rozumieć jako: przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.
W szczególności naruszenie może zatem zgłosić:- pracownik
- pracownik tymczasowy
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej
- przedsiębiorca
- prokurent
- akcjonariusz lub wspólnik
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy
- stażysta
- wolontariusz
- praktykant
- osoba fizyczna, o której mowa powyżej w pkt. 1-11, przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Banku lub na rzecz Banku, lub gdy taki stosunek już ustał.
-
-
Jak można zgłosić naruszenie
-
- Elektronicznie, na adres e-mail: compliance@pekaobh.pl
- Pisemnie korespondencją tradycyjną na adres Banku, do rąk Prezesa Zarządu, Pekao Bank Hipoteczny S.A., ul. Skierniewicka 10A, 01-230 Warszawa) z dopiskiem „Zgłoszenie naruszenia - Pekao Bank Hipoteczny S.A. – Poufne”.
- W przypadku, gdy zgłoszenie naruszenia dotyczy Członka Zarządu Banku - pisemnie korespondencją tradycyjną na adres Banku, do Rady Nadzorczej, Pekao Bank Hipoteczny S.A., ul. Skierniewicka 10A, 01-230 Warszawa) z dopiskiem „Zgłoszenie naruszenia - Pekao Bank Hipoteczny S.A. – Poufne”.
- Ustnie, za pośrednictwem nienagrywanej linii telefonicznej (nr 661 336 349, koszt połączenia wg. taryfy operatora) dedykowanej do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, ustnie, w trakcie bezpośredniego spotkania z komórką zgodności w Banku.
- Elektronicznie, na adres e-mail: compliance@pekaobh.pl
-
-
Co jeszcze warto wiedzieć o czynnościach związanych ze zgłaszaniem naruszeń
-
Bezpośrednie spotkanie z pracownikiem komórki zgodności Banku, organizowane jest na wniosek złożony przez sygnalistę z wykorzystaniem jednego z kanałów zgłoszeń opisanych wyżej, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
Spotkanie jest przeprowadzane w siedzibie Banku. Zgłoszenie ustne dokumentowane jest w formie protokołu rozmowy, odtwarzającego dokładny jej przebieg, sporządzonego przez osobę przyjmującą zgłoszenie. Sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania poprzez jego podpisanie. Wniosek złożony w formie pisemnej stanowi załącznik do protokołu.
-
-
Anonimowo czy pod nazwiskiem
-
Zgłoszenie naruszenia może być anonimowe. Sygnalista może też podać swoją tożsamość. W sytuacji, gdy pomimo zgłoszenia anonimowego, tożsamość sygnalisty zostanie poznana na podstawie treści zgłoszenia lub podjętych czynności, podlega ona ochronie przewidzianej w Polityce.
-
-
Ochrona przed działaniami odwetowymi
-
Bank umożliwia zgłaszanie naruszeń w sposób zapewniający sygnaliście ochronę przed działaniami odwetowymi.
W Banku obowiązuje zakaz podejmowania wobec sygnalisty, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych z sygnalistą, działań odwetowych czy też próby lub groźby zastosowania takich działań. Ochrona przed działaniami odwetowymi ma miejsce także wtedy, gdy w toku rozpoznania okaże się, że zgłoszenie było złożone w dobrej wierze, ale okazało się bezzasadne
-
-
Co Bank zapewnia sygnaliście
-
- Rozpatrzenie każdego zgłoszenia - również w przypadku, gdy zostanie złożone anonimowo.
- Zachowanie w poufności jego danych osobowych czyli informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować jego tożsamość.
- Ochronę przed działaniami odwetowymi; w przypadku obawy o zastosowanie działań odwetowych sygnalista może to zgłosić za pośrednictwem jednego z kanałów zgłaszania naruszeń;
- Przeprowadzenie postępowania weryfikującego w sposób terminowy, rzetelny i kompleksowy, z zachowaniem zasad bezstronności i obiektywizmu.
- Informację zwrotną o przyjęciu zgłoszenia oraz o wyniku postępowania weryfikującego.
- Rozpatrzenie każdego zgłoszenia - również w przypadku, gdy zostanie złożone anonimowo.
-
-
Postępowanie weryfikacyjne
-
1. Postępowanie weryfikacyjne kończy się wydaniem raportu.
2. Sygnalista otrzymuje:
a) potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od daty wpływu zgłoszenia,
b) informację zwrotną w terminie 3 miesięcy od daty wpływu zgłoszenia,
chyba, że nie wskazał adresu do kontaktu lub zgłoszenie zostało zgłoszone anonimowo.
3. Prowadzący weryfikację informuje zgłaszającego o zachowaniu w poufności jego danych osobowych pozwalających na ustalenie jego tożsamości. Ujawnienie danych osobowych sygnalisty osobom trzecim jest możliwe wyłącznie za zgodą sygnalisty.
4. W przypadku uznania zgłoszenia za zasadne lub częściowo zasadne prowadzący weryfikację wydaje zalecenia dotyczące działań naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, której dotyczy naruszenie oraz wskazuje działania zapobiegawcze mające na celu wyeliminowanie podobnych do opisanych w zgłoszeniu naruszeń w przyszłości.
-
-
Poufność danych
-
Informacje dotyczące zgłoszenia posiadają klasę poufności informacji „Poufne” oraz są przechowywane z zachowaniem należytych środków bezpieczeństwa.
-
-
Przetwarzanie danych osobowych
-
1. Wszelkie dane osobowe pozyskane w trybie określonym w procedurze są przetwarzane zgodnie z postanowieniami RODO, innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz przepisów wewnętrznych Banku.
2. Bank, po otrzymaniu zgłoszenia, przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania, są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
3. Informacje zgromadzone w związku z czynnościami podjętymi w celu rozpoznania zgłoszenia przechowywane są zgodnie z następującymi zasadami:1) w przypadku negatywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia i oddalenia podejrzeń w nich zawartych Bank niezwłocznie usuwa ze swoich systemów dane osobowe zawarte w zgłoszeniu naruszenia, pozostawiając w systemach, przez okres 5 lat licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokonano zgłoszenia, inne informacje zawarte w zgłaszaniu naruszenia oraz informacje o podjętych działaniach następczych, z zastrzeżeniem postanowień pkt 3);
2) w przypadku pozytywnej weryfikacji zasadności zgłoszenia naruszenia - przez 6 lat od dnia poinformowania zgłaszającego o wyniku rozpoznania sprawy, z zastrzeżeniem postanowień pkt 3);
3) w każdym przypadku toczącego się postępowania sądowego, będącego konsekwencją złożonego zgłoszenia lub pozostającego w związku ze zgłoszeniem (np. w sytuacji rozwiązania umowy o pracę w trybie art. 52 Kodeksu pracy z pracownikiem, którego dotyczyło zgłoszenie, zastosowania wobec tego pracownika kary porządkowej itp.) - aż do prawomocnego zakończenia postępowania, a w przypadku wszczęcia postępowania egzekucyjnego - do czasu jego zakończenia.4. Po upływie okresów przechowywania, o których mowa wyżej, informacje zgromadzone w związku ze zgłoszeniami są usuwane, pozostają jedynie zanonimizowane dane obejmujące wyłącznie zagadnienia, których dotyczyły zgłoszenia oraz wyniki poczynionych ustaleń, z wyłączeniem danych osobowych.
5. W przypadku, gdy powszechnie obowiązujące przepisy prawa przewidują inne terminy przechowywania i usuwania informacji, niż te wynikające z postanowień procedury, zastosowanie znajdują właściwe przepisy prawa.
-
-
Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych
-
- Sygnalista w każdym przypadku może dokonać zgłoszenia zewnętrznego.
- Zgłoszeń zewnętrznych można dokonać do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organów publicznych oraz – w stosownych przypadkach – do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
- Szczegółowe informacje w zakresie zgłoszeń zewnętrznych zostały umieszczone przez organ publiczny lub Rzecznika Praw Obywatelskich na swojej stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej.
-